رمزگشایی از ۲۹ فقره سرقت کابل های برق در طرقبه شاندیز  ساخت دستگاه‌های تولید کمپوست برای استفاده خانگی انفجار مرگبار یک منزل مسکونی در قوچان + تصاویر (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعتراف تکان دهنده سازنده واکسن کووید آسترازنکا بعد از ۳ سال ۵۹ داروی جدید تحت پوشش بیمه قرار گرفت شتابزدگی و عجله؛ علت ۸۴ درصد از حوادث برقی خراسان رضوی زمان برگزاری مجدد نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ برای داوطلبان سیل‌زده خراسان جنوبی اعلام شد معمای پرونده خونین برادرکشی در مشهد (۱۱ اردیبهشت) معافیت مشمولان ۳۵ساله و دارای ۲فرزند از قانون بودجه حذف شد+سند سارق انباری خانه‌ها دستگیر شد جویدن ناخن با کدام اختلالات سلامت روان ارتباط دارد؟ حمله با شمشیر در لندن یک کشته و چند زخمی بر جای گذاشت نجات ۳ نفر از درون حریق منزل مسکونی توسط آتش نشانان مشهدی (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) راه اندازی «تاکسی هوایی» بین گناباد-مشهد درگیری ۲ همکلاسی در شوش رنگ خون گرفت (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) دستگیری ۵ شرور و مخل نظم و امنیت در مشهد
سرخط خبرها

«مکمل‌یاری آهن» برای دانش‌آموزان دختر

  • کد خبر: ۱۳۰۸۰۱
  • ۰۴ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۲
«مکمل‌یاری آهن» برای دانش‌آموزان دختر
طرح مکمل‌یاری آهن از آبان امسال در همه مدارس متوسطه دخترانه مشهد اجرا می‌شود.

سعیده آل‌ابراهیم | شهرآرانیوز؛ کاهش قدرت یادگیری، تضعیف سیستم ایمنی بدن، احساس ضعف، خستگی مزمن و کاهش قدرت ذهنی از عوارض کم‌خونی ناشی از فقر آهن است. همچنین زمانی که ردپای کم‌خونی را در دوران بارداری مادران دنبال کنیم، به عوارضی مانند خطر زایمان زودرس، تولد نوزاد کم‌وزن و افزایش احتمال ابتلا به افسردگی پس از زایمان می‌رسیم.

رئیس گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد هم در گفتگو با خبرنگار شهرآرا درحالی از افزایش درصد کم‌خونی در مادران باردار در مناطق زیرپوشش دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد به ۱۴ درصد خبر داده که پیش‌تر این رقم ۱۱ درصد بوده است. این داده‌ها بیانگر اهمیت طرح «مکمل‌یاری آهن» برای دختران امروز و مادران آینده است؛ طرحی که از سال ۱۳۸۰ به‌صورت آزمایشی شروع شد و به‌مرور به کل کشور تسری پیدا کرد و اکنون قرار است پس از بیش از حدود سه سال کرونایی و بازگشت دانش‌آموزان به مدرسه، دوباره از آبان‌ماه امسال از سر گرفته شود.

زهرا اباصلتی با بیان اینکه برنامه «مکمل‌یاری آهن» برای همه مدارس متوسطه اول و دوم دخترانه در شهر و روستا‌های استان انجام می‌شود، اظهار کرد: معمولا این طرح از آبان تا بهمن یا اسفندماه به‌مدت شانزده هفته اجرا و هفته‌ای یک‌عدد قرص آهن به دانش‌آموزان داده می‌شود. برای شروع طرح، شماری از این قرص‌ها را تأمین کرده‌ایم و بخش دیگری نیز قرار است به‌صورت متمرکز از وزارتخانه به‌دست ما برسد.

مکمل‌یاری مادران باردار

وی با اشاره به اینکه آمار کم‌خونی در زنان و مادران باردار زیاد است، گفت: به همین دلیل اجرای طرح مکمل‌یاری ضروری است. برای پیشگیری از بروز کم‌خونی، به مادران باردار قرص آهن رایگان ارائه می‌شود، اما برای پیشگیری بیشتر باید دختران نیز این قرص را مصرف کنند تا در آینده آماده دوران بارداری سالمی باشند. همچنین، بعضی از این مادران پیش از بارداری دچار کم‌خونی بودند و از این نظر نیز مکمل‌یاری دانش‌آموزان دختر در بهبود این موضوع مؤثر است.
اباصلتی اضافه کرد: براساس یافته‌های پژوهش‌ها، از زمان اجرای طرح مکمل‌یاری آهن، مصرف قرص آهن سبب کاهش بروز کم‌خونی در دختران و مادران شده است.

وی با تأکید بر اینکه کم‌خونی ارتباطی نزدیک با تغذیه دارد، افزود: مهم است که قرص آهن با چه موادغذایی مصرف نشود. دراین‌زمینه نیز برنامه‌های آموزش تغذیه برای دانش‌آموزان و اولیای آن‌ها تدوین کرده‌ایم که یکی از سرفصل‌های آن مرتبط با کم‌خونی است و در طول سال، جلسات آن برگزار می‌شود. همچنین باتوجه‌به اینکه هنوز برنامه شاد فعال است، می‌توانیم محتوای آموزشی خود را در اختیار آموزش‌وپرورش قرار دهیم تا در کانال‌های دانش‌آموزان بارگذاری کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->